Smoothie – posiłek idealny!


Aktualności | 18 12 2010
Smoothies cieszą się wszędzie coraz większą popularnością. I bardzo słusznie! Smoothies (z ang. smooth – gładki, delikatny) to nazwa gęstych napojów owocowych lub też warzywnych na które składa się cały owoc bądź warzywo, wraz ze skórką a niekiedy nawet z pestkami. W zależności od upodobań lub przepisu, konsystencja smoothies może być mniej lub bardziej gęsta. Niejednokrotnie dodawany jest sok owocowy, woda mineralna lub jogurt.

Najczęściej używanymi składnikami smoothies są jabłka i banany, jednak również dodając warzywa, otrzymujemy pyszną porcję witamin.

Bierzmy przykład z Victorii!

Rozpatrując tematykę spożywania surowych owoców oraz warzyw w postaci musu czy smoothie, powinno się koniecznie zapoznać z historią Victorii Boutenko. Pochodząca z Rosji Victoria od zawsze walczyła z wszelkiego rodzaju chorobami panującymi w jej rodzinie. Mąż Victorii cierpiał na wyjątkowo bolesny artretyzm oraz postępująca nadczynność tarczycy. Victoria cierpiała na poważną chorobę serca, tę samą na którą zmarł jej ojciec. Również dzieci Victorii zmagały się z astmą oraz cukrzycą typu I. Lekarze radzili pogodzić się z losem, nie dając całej rodzinie nadziei na powrót do pełnego zdrowia.

Victoria postanowiła przejąć sprawy w swoje ręce szukając sposobu mogącego pomóc schorowanej rodzinie. Z dnia na dzień postanowiła wywrócić dotychczasowy jadłospis rodziny do góry nogami, skupiając się w ogromnej mierze na świeżych warzywach oraz owocach.
Zauważając znaczne zmiany w zdrowiu będące wynikiem ogromnej ilości przyjmowanych witamin oraz składników mineralnych, cała rodzina Victorii pokochała nowy sposób odżywiania. Serce Victorii zaczęło znowu sprawnie pracować a mąż, który przedtem z bólu nie mógł nawet zawiązać sznurowadeł, uprzedzany przez ortopedów, że prędzej czy później skończy na wózku inwalidzkim, był w stanie po 3 miesięcznej kuracji owocowo-warzywnej wziąć udział z całą rodziną w biegu na 10 km!

Pomimo ogromnej poprawy zdrowia oraz restrykcyjnie stosowanych zaleceń zdrowej diety, Victorii wciąż czegoś brakowało. Cała jej rodzina spożywała bardzo dużo owoców, warzyw korzeniowych, orzechów oraz nasion, jednak praktycznie żadnych zielonych liści warzyw liściowych.

Rewolucja w odżywianiu!

Victoria obserwowała nawyki żywieniowe szympansów. Zauważyła, że małpy człekokształtne zjadają ogromne ilości wszelkiego rodzaju liści oraz dzikich roślin. Szczególnie chętnie były zjadane wraz z owocami. Udało jej się zaobserwować, że małpy bardzo starannie żują pokarm, nie połykając go łapczywie jak czynią to przeważnie ludzie. Różnorodność zjadanych przez małpy liści warzywnych była bardzo duża.
Warto przy tym wszystkim wiedzieć, że rośliny dzikie należą do najbogatszych źródeł mikroelementów występujących na naszej planecie.

Victoria postanowiła, że od tej pory wprowadzi dwie nowe zasady żywieniowe:

  • Dużo różnorodnych rodzajów roślin dzikich, ziół oraz liści roślin liściowych
  • Powoli żuć pokarm, dokładnie go rozdrabniając.

Jako, że same liście warzyw nie smakowały rodzinie, Victoria postanowiła zmieszać je z wodą oraz owocami, wrzucając wszystko do miksera. Efekt zaskoczył jej najśmielsze oczekiwania. Cała rodzina była zachwycona smakiem zielonych smoothies, ciesząc się przy tym doskonałym rozdrobnieniem składników dobrze przystosowanych do trawienia oraz nowym smakiem a przede wszystkim mocą witamin oraz składników mineralnych.
Victoria Boutenko zafascynowana efektami jakimi udało jej się osiągnąć w rodzinie, wydała liczne książki na temat zielonych smoothies. Oprócz tego prowadzi również liczne wykłady na całym świecie informując zainteresowanych zdrowym trybem życia o cudownych efektach jakie niesie ze sobą spożywanie liści warzyw liściowych.

Źródło mikroelementów

Zawartość związków mineralnych w zielonych liściach przewyższa wielokrotnie tą znajdującą się w powszechnie spożywanych produktach jak ziarna zbóż, ziemniaki, mleko czy mięso. Do warzyw/roślin zawierających wyjątkowo duże pokłady składników mineralnych należą: warzywa rosnące dziko, zioła, kiełki oraz warzywa uprawne oraz liście warzyw takich jak: marchew, rzodkiewka, kalarepa czy burak czerwony.
Liście tych warzy są dużo bardziej bogate w białko, witaminy oraz składniki mineralne niż ich bulwy czy korzenie. Przykładowo, liście buraka czerwonego zawierają:

  • 8 razy więcej wapnia
  • 3 razy więcej żelaza i magnezu
  • 6 razy więcej witaminy C
  • ok. 200 razy więcej witaminy A
  • ok. 2000 razy więcej witaminy K

niż bulwa buraka czerwonego.

Zielone lekarstwo

Zielone liście gromadzą w sobie również ogromne pokłady wtórnych substancji roślinnych, których zalety są dopiero poznawane i zgłębiane. Wielokrotnie jednak dowiedziono, że działają one między innymi:

  • antybakteryjnie
  • antyrakowo
  • antywirusowo
  • wzmacniająco
  • rozcieńczająco na krew
  • ochronnie na wątrobę
  • oczyszczająco na jelita

Ponadto wtórne substancje roślinne znane są z ich funkcji antyutleniających, doskonale przeciwdziałając tzw. wolnym rodnikom odpowiedzialnym między innymi za choroby oraz procesy starzenia się.

Żaden z innych produktów spożywczych nie ma działania tak zasadowego jak zielone liście warzyw. Ziarna zbóż czy produkty mleczne działają na naszą gospodarkę kwasową stosunkowo neutralnie, podczas gdy mięsa, ryby, kiełbasy, orzechy (oprócz migdałów) oraz niektóre wyjątkowo słodkie owoce negatywnie wpływają na kwasowość. Zielone liście warzyw zawierają bardzo dużo wysokiej jakości zasadowych składników mineralnych, które do tego są bardzo łatwo przyswajalne przez nasz organizm.
Osiągnięcie prawidłowej i długotrwałej równowagi kwasowo-zasadowej bez zielonych liści warzyw jest praktycznie niewykonalne!

Źródło błonnika

Zielone liście warzyw są również bogate w nierozpuszczalny błonnik, który nie jest trawiony lecz wydalany przez organizm. Błonnik pochodzący z zielonych liści warzywnych doskonale oczyszcza układ trawienny, wchłania substancje toksyczne i wyprowadza je z organizmu. Oprócz tego przyczynia się do oczyszczenia jelit, stabilizuje poziom cukru, zmniejsza znacząco ryzyko wystąpienia cukrzycy, wzmacnia układ odpornościowy, zapobiega wszelkiego rodzaju formom raka i obniża poziom niezdrowego cholesterolu LDL.

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 9.4/10 (72 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +16 (from 18 votes)
Smoothie - posiłek idealny!, 9.4 out of 10 based on 72 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , , , , ,

17 komentarzy

  1. ComOn says:

    w każdy weekend robię smoothie z jabłek bananów i ogromnych ilości natki pietruszki. najlepsze, ze po nim w ogole nie jestem zmeczona i nie potrzebuję kawy. Mój mąż lubi dodawać imbir.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  2. sylwia londyn says:

    uwielbiam smothie , i te owocowe i te warzywne, dodaje odrobinke odtluszczonej smietanki, kefiru lub jogurtu, pycha!!!!Swietnie dziala na zgubienie brzuszka, z czym mam klopot mimo iz naprawde zdrowo sie odzywiam….::)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  3. aneta says:

    a co z tymi wszystkimi srodkami chemicznymi jakimi sa pryskane warzywa i owoce,kupienie takich ekologicznych graniczy z cudem,mam pewne obawy czy poza witaminkami i mneralami do organizmu nie wprowadzimy pestycydow,olowiu czy innego swinstwa

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
    • Tifanka says:

      Uwazam ze wszystko ma swoje plusy i minusy.
      Skoro po spozywaniu czegos, czuje sie dobrze i poprawia to zdrowie i samopoczucie, znaczy to ze jest ok.
      Mysle ze za bardzo martwimy sie o te negatywne strony wszystkiego…..
      W koncu zyjemy teraz i dzis, kiedy nie mamy wiekszegi wplywu na zanieczyszczenia. Mysle tez ze jestesmy juz odporni na nie.
      Jak boisz sie o to – wiec pij soki z warzyw i owocow. Tak radzi prof Tombak, ktory twierdzi ze pestycydy zostaja w wytlokach.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Oceń komentarz
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +3 (from 3 votes)
  4. Magda says:

    To prawda, ze to działa. Mój ukochany od jakiegoś czasu sprawia nam taka przyjemność i widać zdecydowanie, że dobrze to działa na organizam. Choć smoothie z liści buraka, jest dla mnie nie do przełknięcia.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  5. Dorota says:

    Chciałabym polecić dietę strukturalną jeśli jej jeszcze nie poznaliście. Koktajle, którymi identyfikuje sie ta dieta są pyszne, pożywne i szybko je można przygotować. Dieta jest całkowicie zdrowa i z pełnowartościowych produktów o dużej zawartości witamin i mikroelementów. ja takie koktale zabieram sobie do pracy jako drugie śniadanie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  6. Darien-san says:

    Bardzo spodobał mi się pomysł na smoothie i chciałabym wprowadzic je do swojej diety, ale jest jeden mały problem – nie mam przepisu i nie wiem, jak smoothie zrobić. Czy ktos mógłby mi podać przepis? Z góry dziękuje.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
    • Monika says:

      Przepis: liscie z burka lub szpinak, czerwone winogrona , i wodę. Ja dodaje łyżkę lub dwie flax seeds. Pyszne, zdrowe I szybkie sniadanie.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Oceń komentarz
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 1 vote)
  7. Monika says:

    Jogurt, jagody i sok z awansów – pyszny smothie :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. Marika says:

    Moje kochane dzieciątka niestety smoothie nie lubiły. Zawsze wołały wodę a nie to gęste :D Wzięłam ich sposobem- znalazłam naczynia z kubeczkami i powiedziałam, że to kubki specjalne do “gęstego” ;) A że kubeczki im sie podobały to i zaczęły pić smoothie :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. Łukasz says:

    Czy banana moi mili dodajemy również w skórce?

    (”…na które składa się cały owoc bądź warzywo, wraz ze skórką a niekiedy nawet z pestkami.”)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  10. Ania says:

    Neutralizer unieszkodliwia pestycydy i chemię z jedzenia. Wiele osób uniknie dzięki temu poważnych chorób.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.