Nasze skuteczne propozycje na odchudzanie: twister - teraz tylko 34zł. Wykręć zgrabną figurę!

Wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3!


Omega-3 | 31 10 2009

Kwasy tłuszczowe omega-3 są zawarte w wielu rodzajach ryb. Zależnie od rodzaju karmienia i zawartości tłuszczu w danej rybie, przedstawione wartości, mogą ulegać lekkim wahaniom.

Zawartość kwasów omega 3 w poszczególnych rybach

Ryba/100 g jadalnej części Zawartość kwasów Omega 3
Śledź 2.040 mg
Tuńczyk 1.380 mg
Łosoś 750 mg
Makrela 630 mg
Węgorz 260 mg
Karp 190 mg
Halibut 140 mg
Płoć 140 mg
Mintaj 90 mg

Tłuszcze odgrywają w naszym odżywianiu jedną z kluczowych ról. Wszędzie czytamy, że jemy ich za dużo, co prowadzi do mniej atrakcyjnej budowy sylwetki… jednak, jak się coraz częściej okazuje: tłuszcz, tłuszczowi nie równy…

Coraz częściej słyszymy w mediach o pozytywnym działaniu kwasów tłuszczowych omega-3 na nasze zdrowie. Badania mają dowodzić, że korzystnie wpływają na schorzenia układu krwionośnego, serca czy reumatyzm.

Czym jednak są kwasy tłuszczowe omega-3? Jaką rolę odgrywają w grupie tłuszczy? Jaka jest różnica pomiędzy omega-6 a omega-3?

Aby poznać kwasy tłuszczowe omega-3, należy wiedzieć, że tłuszcze możemy generalnie podzielić na:

  • Nasycone kwasy tłuszczowe
  • Proste nienasycone kwasy tłuszczowe
  • Wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe

Nasycone kwasy tłuszczowe znajdują się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego (mięso, kiełbasa, masło, smalec, itp.). Z tego rodzaju tłuszczami należy obchodzić się raczej ostrożnie. Proste nienasycone kwasy tłuszczowe występują przede wszystkim w olejach roślinnych jak np. oliwie z oliwek czy oleju z rzepaku. Wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe, możemy z kolei podzielić na kwasy tłuszczowe omega-6 i omega-3. Kwasy tłuszczowe omega-3 występują w największych ilościach w rybach morskich, które wciąż zbyt rzadko goszczą na naszych stołach.

Budowa kwasów tłuszczowych omega

Kwasy tłuszczowe składają się z wiązań atomów węgla. Zarówno kwasy tłuszczowe omega-3, jak i kwasy tłuszczowe omega-6 należą do grupy kwasów wielokrotnie nienasyconych, co oznacza, że połączenia węgla są połączone w wielu miejscach wiązaniami podwójnymi. Jako ‘omega’ określa się ostatni atom węgla na końcu danego łańcucha. Jeśli zliczy się wszystkie atomy węgla poczynając od końca aż do pierwszej pozycji łańcucha, gdzie występuje połączenie podwójne, można stwierdzić o jaki rodzaj kwasu tłuszczowego chodzi. Jak sama nazwa wskazuje, pierwsze podwójne połączenie atomów występuje u kwasów omega-3 na trzeciej pozycji a u kwasów tłuszczowych omega-6 na pozycji szóstej. Mimo pozornie małej różnicy, oba kwasy tłuszczowe odznaczają się mocno odrębnymi właściwościami i sposobem oddziaływania na ludzki organizm.

Wszystkie komórki ludzkie są powleczone błoną komórkową, która dba o zachowanie prawidłowej równowagi wewnątrz danej komórki. Pełni ona również funkcje komunikacji w ramach wymiany substancji między obszarem komórkowym i obszarem pozakomórkowym. Wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe są ważnym elementem składowym błon komórkowych i hormonów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu przemiany materii.

Nie tylko dobre na serce!

Korzystne działanie kwasów tłuszczowych omega-3 wykorzystuje się do walki z wieloma chorobami. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają doskonały wpływ na zdrowe serce. Tak na przykład poszerzanie naczyń krwionośnych, czy blokowanie krzepkości krwi, może przyczynić się do zwalczania czy zapobiegania chorobom układu krwionośnego.

Omega-3 wspomagają pracę mózgu, poprawiając ogólne krążenie krwi i zaopatrywanie mózgu w tlen. Również rozwój mózgu oraz układ odpornościowy znacznie zyskuje dzięki kwasom tłuszczowym omega-3. Kwasy te działają również hamująco na różnego rodzaju zapalenia czy reumatyzm.

Źródło kwasów omega.

Odpowiednia równowaga pomiędzy kwasami tłuszczowymi omega-6 a omega-3 jest ważna dla utrzymania poprawności układu przemiany materii. Stosunek omega-6 do omega-3 powinien wynosić 5:1.
Najważniejszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 są ryby morskie, takie jak łosoś, śledź, makrela i tuńczyk. Omega-6 spożywamy przeważnie w postaci tłuszczy roślinnych, ale i w mięsie znajdziemy pokłady tych cennych tłuszczy.
Aby zapobiec niedoborom kwasów tłuszczowych omega, zaleca się spożywanie 2,5% energii w postaci omega-6 oraz 0,5% w postaci omega-3. Przyjmując dzienne zapotrzebowanie energii na poziomie 2200kcal odpowiada to 6 g omega-6 i 1,2 g omega-3. Wbrew pozorom nie jest to wcale dużo. Problemu nie powinno sprawiać dostarczanie omega-6, jednak w przypadku omega-3, zdecydowanie rzadziej spożywamy produkty zawierające te wartościowe kwasy tłuszczowe.
Spożywajmy zatem co najmniej 1 do 2 potraw rybnych tygodniowo, aby pokryć zapotrzebowanie w kwasy tłuszczowe omega-3.

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 8.0/10 (26 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +7 (from 7 votes)
Wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3!, 8.0 out of 10 based on 26 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , ,

3 komentarzy

  1. iga says:

    od siebie dodam jeszcze, że dobrym źródłem kwasów omega 3 są nie tylko ryby, ale i żyjątka morskie takie jak kryl (vide pierwsze miejsce w rankingu produktów omega 3 – o tutaj: ProduktyOmega3.pl), a w nieprzetworzonej do postaci kapsułek formie znajdziemy je w … oleju z lnu. Ważne: olej ten musi być dobry jakościowo, odpowiednio przygotowany i przechowywany, najlepiej z ekologicznych upraw

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 8.0/10 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Asica says:

    Fajne zestawienie, ja najczęściej sięgam po tuńczyka, ale widzę, że muszę zacząć jeść też inne ryby.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. mejdej says:

    Wg mnie najsmaczniejszą rybą jest łosoś i cieszę się, że jest na podium jeśli chodzi o zawartość omega 3, to znaczy, że nie tylko jem pysznie, ale i zdrowo :) )

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.