Owoce i warzywa każdego dnia – wskazówki


Owoce | 31 10 2009

W przeprowadzonym na Uniwersytecie w Oxfordzie badaniu dotyczącym spożywania warzyw i owoców, 690 obserwowanych osób podzielono na dwie grupy. Osobom z pierwszej grupy doradzono spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie podczas, gdy osobom grupy drugiej nie udzielono żadnych wskazówek.

Średnio w grupie spożywającej zalecaną ilość warzyw i owoców zarejestrowano spadek ciśnienia systolicznego (górnego) o 4 mm Hg a ciśnienia diastolicznego (dolnego) o 1,5 mm Hg.

Wyciągnięte wnioski z przeprowadzonego badania pokazują, że regularne spożywanie owoców i warzyw ma pozytywny wpływ na układ krwionośny ludzkiego organizmu. Dalsze obliczenia pozwalały zauważyć, że zastosowanie się do zalecanych norm przyjmowanych witamin, zmniejszyłyby występowanie nadciśnienia o 17%, ryzyko chorób serca o 6% a ryzyko wylewu o 15%.

Choroby układu krążenia należą w dalszym ciągu do najczęstszych przyczyn śmierci. Osoby, które nie są w stanie poradzić sobie z paleniem, nadmiarem alkoholu, niedoborem ruchu czy nadwagą, muszą liczyć się z najczarniejszym scenariuszem. Jednym z wyjść z opresji jest regularne spożywanie świeżych owoców i warzyw znanych ze swoich zbawiennych dla zdrowia właściwości. Oto kilka porad jak skutecznie wkomponować je w codzienny jadłospis.

  • Na śniadanie wypijać szklankę soku pomarańczowego (najlepiej świeżo wyciśniętego!)
  • Miskę musli albo jogurt wzbogacić pokrojonym w plastry bananem lub garścią jagód
  • Jako przystawkę jeść kawałek arbuza lub połówkę grejpfruta
  • Między posiłkami sięgać po jabłko lub suszone owoce zamiast chipsów czy słodyczy
  • Pozwolić sobie na zdrowy shake z chudego mleka i ulubionych zmiksowanych owoców, jak np. bananów, truskawek, jagód czy jeżyn
  • Podczas głównego posiłku zjadać co najmniej dwa rodzaje warzyw, nie wliczając ziemniaków
  • Pamiętać o tym, aby warzywa zajmowały co najmniej połowę talerza
  • Nie wykluczać zup z jadłospisu, zupy warzywne, np. pomidorowa są dobrym uzupełnieniem codziennego zapotrzebowania w warzywa
VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 9.1/10 (14 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Owoce i warzywa każdego dnia - wskazówki, 9.1 out of 10 based on 14 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , ,

2 komentarzy

  1. Hania says:

    Witam,
    mam problem! Jak rozdzielic w ciagu dnia jedzenie owocow, majac na wzgledzie, ze nie nalezy ich laczyc z innymi produktami tylko jesc oddzielnie ?
    Dlaczego wiec poleca sie je do müsli albo shakeòw cza smoophie ?
    5 porcji owocow i warzyw, jak to wkomponowac w dzien i ile w tym ma byc porcji owocow a ile warzyw ?
    Prosze o pomoc i rade.
    Z gory serdecznie dziekuje i pozdrawiam
    zyczac zdrowia i sukcesow
    Hania :-) )

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.