Owocowe ABC


Owoce | 31 10 2009

Niemal każdy zdaje sobie sprawę z zalet spożywania owoców oraz zawartych w nich witamin. Te pomagają nam zachować dobre samopoczucie oraz dbają o odporność organizmu. Warto pamiętać o najczęściej spożywanych owocach i ich właściwościach:

Ananas - jest bogaty w enzym bromelia, wspomagający procesy trawienne. Oprócz tego działa przeciwzapalnie i obniża ciśnienie tętnicze. Pomaga również oczyścić ścianki wewnątrz naczyń krwionośnych.
Banan – zawiera duże ilości potasu, który jest potrzebny do budowy mięśni i utrzymania równowagi w gospodarce wodnej organizmu. Jako że banany zawierają serotoninę, wpływają korzystnie na dobre samopoczucie.
Brzoskwinia – ze względu na zawarty w niej potas brzoskwinia wpływa korzystnie na serce, umysł oraz układ nerwowy. Oprócz tego są bogate w magnez, żelazo i kwas salicylowy działając w ten sposób przeciwzapalnie.
Cytryna - bogata w witaminę C działa wzmacniająco na układ odpornościowy. Wcześniej szczególnie stosowana w walce ze szkorbutem, jako, że jej sok wzmacniał dziąsła i łagodził stany zapalne.
Czereśnia - bogata w witaminę C wpływa korzystnie na układ przemiany materii oraz trawienie. Sok z czereśni jest również podawany w stanach gorączkowych.
Figi – są bogate w białko, wapń, fosfor, żelazo i witaminę B, oprócz tego pomagają przy zaparciach. Spożywanie fig pomaga zwiększyć zdolność koncentracji. Owoce te mają również korzystny wpływ na budowę włosów, paznokci oraz skóry.
Grejpfrut – bogaty w glikozyd naringinę, która zawarta jest w miąższu owoca, pomaga przy problemach trawiennych i niestrawnościach oraz wspomaga system przemiany materii.
Gruszka – są bogate w potas i fosfor, działając przy tym odwadniająco. Liście gruszki zawierają ponadto arbutynę, która stosowana podczas leczenia stanów zapalnych nerek i pęcherza.
Jabłko – powszechne są jego właściwości przeczyszczające, pomimo, że starte jabłko ze skórką pomaga przy rozwolnieniu. Jabłka są bogate w kwasy owocowe i błonnik, do tego mają wpływać czyszcząco na zęby.
Jagody – znane z wysokiej zawartości witaminy C, magnezu oraz witaminy B6. W medycynie zalecane są przy gorączkach lub rozwolnieniu.
Jeżyny – działają oczyszczająco na krew oraz obniżają poziom cukru we krwi. Jeżyny zawierają witaminy A i C oraz potas i magnez. Niegdyś stosowano je przy zapaleniu dziąseł.
Maliny – ze względu na wysoką zawartość wapnia i magnezu, mają pozytywny wpływ na budowę kości i zębów oraz krzepliwość krwi i mięśnie. Maliny również zawierają duże ilości witaminy C.
Mango – wpływa kojąco na układ trawienny. W Indiach przypisywane są jemu właściwości wzmacniające serce oraz umysł. Mango zawiera oprócz tego dużo witaminy A.
Mirabelka – z powodu wysokiej zawartości pektyny, mirabelki mają pozytywny wpływ na układ trawienny. Oprócz tego są one bogate w potas.
Morele – zawierają dużo karotenów, witaminy B5 oraz kwasu foliowego. Morela jest doskonałym owocem jeśli chodzi o wzmocnienie systemu odpornościowego, skóry czy odbudowę komórek.
Pomarańcza – swoją popularność zawdzięcza bogactwu w witaminę C oraz wysokiej zawartości wapnia, potasu i fosforu, co sprawia, że jest ważna dla utrzymania systemu odpornościowego w odpowiedniej równowadze.
Porzeczka – na 100 gram owoców dostarcza ona 177 mg witaminy C. Oprócz tego jest doskonały źródłem błonnika, potasu, wapnia i żelaza.
Truskawki – działają antybakteryjnie i przeciwzapalnie na skutek zawartych w nich katechin, które łączą między innymi metale ciężkie. Truskawki zawierają oprócz tego bardzo duże ilości witaminy C – 150 gram truskawek pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C u dorosłego człowieka.

Sprawdź, które owoce zawierają najmniej węglowodanów!

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 9.4/10 (11 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Owocowe ABC, 9.4 out of 10 based on 11 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , ,

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.