Jedz wolniej a schudniesz!


Porady żywieniowe | 20 10 2011

Wszyscy codziennie borykamy się z uciekającym czasem, jedząc w pośpiechu, na stojąco czy nawet w biegu. Niezdrowy sposób w jaki spożywamy posiłki odbija się zarówno na naszym zdrowiu, samopoczuciu jak i wadze. Badania naukowe udowodniły, że osoby spożywające swoje posiłki powoli, nie tylko lepiej przyswajają składniki odżywcze z pożywienia ale również dłużej i szybciej odczuwają uczucie sytości, wchłaniając przy tym mniej kalorii.

Jak to działa?

Około 15 do 20 minut po rozpoczęciu posiłku, do mózgu wysyłane są sygnały o nasyceniu. Jeżeli posiłek do tego czasu zostanie w całości spożyty, będzie zbyt późno aby organizm mógł wysłać sygnał: „STOP – wystarczy tego dobrego!”

Za uczucie sytości odpowiadają przede wszystkim dwa hormony znajdujące się we krwi: GLP-1 i Peptyd YY. Hormony te zostają wytworzone w jelicie z momentem spożywania pokarmu zawierającego tłuszcze lub węglowodany. W miarę spożywania posiłków, hormony te zostają przetransportowane wraz z krwią do mózgu, gdzie sygnalizują sytość.

Ciekawe badania dotyczące skutków szybkiego i wolnego spożywania posiłków przeprowadzono na Uniwersytecie Ateńskim.

Pierwszej grupie osób nakazano zjeść porcję lodów w przeciągu 5 minut, podczas gdy druga grupa osób mogła rozkoszować się tą samą ilością lodów przez całe 30 minut.

Po zbadaniu krwi wszystkich uczestników stwierdzono mocne wahania poziomu hormonów odpowiedzialnych za efekt nasycenia. U osób z grupy „szybkiej” stwierdzono bardzo niski poziom hormonów odpowiedzialnych za nasycenie. Osoby te również dużo prędzej odczuły uczucie głodu.

U osób z grupy, która miała więcej czasu na ten sam posiłek stwierdzono, że przyjęły średnio 10% mniej kalorii niż uczestnicy grupy „szybkiej”. Jedząc wolniej, poziom hormonów odpowiedzialnych za uczucie sytości był u uczestników badania dużo wyższy. Uczestnicy grupy „wolnej” odczuwali uczucie sytości dużo dłużej niż osoby spieszące się z posiłkiem.

Wiele obecnych badań skupia się na obserwowaniu konsekwencji szybkiego pochłaniania posiłków. Szacuje się, że osoby spieszące się z jedzeniem są 3 razy bardziej narażone na nadwagę, niż osoby przeznaczające na posiłek więcej czasu.

Jak jeść wolniej?

Za przykład prawidłowego jedzenia wielokrotnie podawana jest kuchnia śródziemnomorska. Znana jest ona przede wszystkim z zamiłowania do celebrowania posiłków, zazwyczaj w dużym gronie znajomych, dbając przy tym o smak, jakość przyrządzanych potraw oraz o spory zapas czasu przeznaczony na spokojne delektowanie się. Gwałtowne, łapczywe czy pośpieszne pochłanianie posiłków jest w krajach Morza Śródziemnego prawdziwą rzadkością.

Aby jeść wolniej starajmy się starannie przeżuwać pokarm, dokładnie go rozdrabniając. Unikajmy spożywania posiłków czytając gazetę lub oglądając telewizję, łatwo popaść przy tym w zapomnienie, przez co automatycznie zjadamy więcej, nie zważając przy tym na uczucie sytości.

Wskazane jest również odkładanie sztućców w trakcie posiłków oraz robienie drobnych przerw podczas jedzenia. Smakujmy i rozkoszujmy się w spożywanym daniu, zastanówmy się, czy zasługuje na nagrodę kulinarną lub co ewentualnie moglibyśmy w nim zmienić.

Prawidłowe spożywanie posiłków jest niezmiernie ważne ze względu na jakość przyswajania składników odżywczych. Prędkość z jaką jemy powinna być wyuczona przez nas samych. Z posiłku na posiłek starajmy się poświęcić mu więcej czasu a efekty wolnego jedzenia powinny być szybko widoczne.

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 9.9/10 (27 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
Jedz wolniej a schudniesz!, 9.9 out of 10 based on 27 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , , , , , ,

3 komentarzy

  1. b3 says:

    amerykanie od dawna pieją o tym żeby jeść wolno jednak zmienic tempo pałaszowania nie jest wcale takie proste. prędkosc z jaka znikaja posilki przyswoilismy od malego i naprawde trudno to zmienic. zastanawia mnie tylko jak japoncy, ktorzy wiosluja w hiper tempie nie tyją? :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. McSlow says:

    a jak jem wielkiego hama w mac’u do jest gi? :D :P

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. marek says:

    @McSlow: Nie no jasne, wszystko co w macu jesz jest pierwszej klasy, świeże “mięso”, kruche “warzywa” i “dietetyczna” cola. Ogarnij się :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.