Nawyki żywieniowe stulatków


Porady żywieniowe | 29 11 2012

Kto z nas nie marzy o osiągnięciu stu lat w doskonałej sprawności fizycznej i umysłowej? Liczba osób, obchodząca trzycyforwe urodziny wzrasta z dnia na dzień w każdym uprzemysłowionym kraju i jest najszybciejNawyki-zywieniowe-stulatkow rozwijającą się populacją wiekową na naszej planecie. Nasuwa się jednak pytanie, jaki jest sekret osób dożywających tak imponującego wieku.
Przenieśmy się w czasie do epoki kamienia łupanego. Pierwsi ludzie na świecie odżywiali się wyłącznie surowym mięsem, dodając do swojej diety stopniowo owoce leśne, surowe warzywa i korzenie. W ciągu ostatnich tysięcy lat zmieniło się niemal wszystko. Do ludzkiej diety dołączyły zboża, produkty mleczne, jak i wszelkiego rodzaju produkty przetwarzane chemicznie. Tysiąc lat to tylko kamień milowy w historii całej ewolucji człowieczeństwa i być może jest zbyt krótki, aby nasze organizmy przystosowały się do zmieniających sie nawyków żywieniowych. Niektóre badania dowodzą, że jeżeli powrócilibyśmy do diet z epoki kamienia łupanego na świecie nie byłoby otyłości, cukrzycy, raka czy też chorób serca a ludzkość cieszyłaby się zdrowiem i długowiecznością.
Wyjątkowość diety stulatka
Jednym z najważniejszych czynników diety stulatka jest nie tylko dbanie o jakość pożywienia, ale również spożywanie małych ilości pokarmu w ciągu dnia.

  • Elizabeth „Ma Pampo” Izrael najstarsza udokumentowana osoba, która żyła ponad 128 lat. Miała stałą dietę, która opierała się na kluskach, żywności naturalnej i krzewie herbacianym. Całe życie ciężko pracowała i piła czystą wodę mineralną z Dominikany.
  • Na Okinawie w Japonii jest najwięcej stulatków przypadających na jednego mieszkańca. Typowa dieta stulatka z Okinawy jest bogata w ziarna, warzywa oraz ryby. Praktycznie brak w niej produktów mięsnych i mlecznych. Japończycy znani są również z obfitej konsumpcji tofu. Badania udowodniły, że spożywanie w dużych ilościach produktów sojowych, wpływa korzystnie na stan zdrowia ze względu na zawarte w nich izoflawonoidy, które zapobiegają rakowi oraz chorobom serca. Mieszkańcy Okinawy kierują się również filozoficznym stwierdzeniem „mniej znaczy więcej”, które w ich języku brzmi „hara hachu bu” a dosłownie tłumaczy się jako „8 części z pełnego 10”. Innymi słowami, należy jeść do momentu, w którym jest się najedzonym w ok. 80%.
  • Bardzo wysoki wskaźnik stulatków odnotowano również w Azerbejdżanie. W przeciwności do mieszkańców Okinawy, konsumują oni bardzo duże ilości produktów mlecznych i tłustych, takich jak: mleko i śmietana. Podobnie jak ich kuzyni z Rosji i Gruzji spożywają oni ogromne ilości jogurtów, których „dobre” mikroorganizmy przeciwdziałają „złym”.

Jedni stulatkowi przeważnie prowadzą bardzo zdrowy tryb życia, drudzy łamią praktycznie każdą zasadę zdrowego odżywiania. Według Thomasa Perlsa, Dyrektora New England Centenarian Study, sposób na osiągnięcie długowieczności jest bajecznie prosty: nie pal, uprawiaj sport, redukuj tłuszcz budując masę mięśniową, wysypiaj się i odżywiaj się zdrowo. Perls uważa, że każdy powinien robić to, co kazała mu zawsze robić własna matka – z jednym wyjątkiem: nie zjadać wszystkiego z talerza…
A ty jak starasz się osiągnąć wiek 100-latka, podziel się z nami swoimi sposobami w komentarzach.

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 7.3/10 (21 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 4 votes)
Nawyki żywieniowe stulatków, 7.3 out of 10 based on 21 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , ,

4 komentarzy

  1. Marcin says:

    Zdrowa zywnosc oparta na owocach wazywach i zbozach do tego picie czystej wody oraz ziol sport bez przesady duzo sie usmiechac oraz sex, sex i jeszcze raz sex :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 4.0/10 (3 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 6 votes)
  2. Tifanka says:

    no to jestem na dobrej drodze……..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  3. jknuino says:

    Tekst jest trochę niespójny. Na początku piszesz, że pierwotnie to tylko mięcho i to jest własnie klucz do zdrowia, a potem, że ziarna i warzywa to sekret długowieczności, a podobno nasz organizm nie miał się czasu jeszcze na nie przestawić i dlatego nie są zdrowe…

    Pomińmy już czy pierwotnie człowiek żywił się mięsem, czy może jednak owocami (jak typowa małpa).

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Qclinique says:

    Zdrowa dieta i aktywny tryb życia to podstawa. Jak najmniej konserwantów, sztucznych barwników oraz przetworzonej żywności i na pewno poczujemy się zdrowsi :)
    Czekam na kolejne artykuły
    Pozdrawiam :)

    _______
    http://www.qclinique.pl/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.