Tłuszcze


Składniki odżywcze | 31 10 2009

Tłuszcze są obok węglowodanów i białek głównym składnikiem pokarmowym. Ze wszystkich dostawców energii mają one największą gęstość – dziewięć kalorii na jeden gram. Tłuszcze są oprócz tego nosicielami rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D, E i K jak i ważnych kwasów tłuszczowych. Nasz organizm jest w stanie przetworzyć te witaminy jedynie z pomocą tłuszczy.

Tłuszcze są idealnym nośnikiem substancji smakowych i aromatycznych. Nadają potrawom ulubionego smaku co niejednokrotnie prowadzi do ich nadmiernego spożywania. Idealną proporcją spożywania tłuszczy jest 30% dziennego zapotrzebowania kalorii.

Zalecana ilość tłuszczy

Rodzaj tłuszczu Zalecana ilość
Nasycone kwasy tłuszczowe <10%
Proste nienasycone kwasy tłuszczowe > =10%
Wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe 7 do max 10%

Obok ilości tłuszczu ważnym jest również jego rodzaj. I tak np. tłuszcze, które przy temperaturze lodówkowej twardnieją (masło) są z reguły bogate w nasycone kwasy tłuszczowe i powodują wzrost poziomu cholesterolu we krwi. Natomiast tłuszcze, które w lodówce pozostają miękkie lub płynne (oleje roślinne) są bogate w proste i wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe, które powinny być preferowane.

Proste nienasycone kwasy tłuszczowe z oliwy z oliwek czy rzepaku powodują spadek poziomu cholesterolu LDL (tzw. zły cholesterol niskiej gęstości) nie zagrażając przy tym cholesterolowi HDL (tzw. dobry cholesterol wysokiej gęstości). Wielokrotnie nasycone kwasy tłuszczowe również korzystnie wpływają na nasz zdrowie chroniąc serce i tkanki. Działają podobnie do prostych nienasyconych kwasów tłuszczowych, jednak w nadmiarze powoduje spadek zarówno dobrego jak i złego cholesterolu.

Wyjątkowo korzystnie na serce wpływają zawarte w rybach morskich kwasy tłuszczowe omega 3, dlatego ryby powinny gościć od 1 do 2 razy w tygodniu na naszych stołach.

Obok tłuszczy widocznych, kryją się w pożywieniu również tłuszcze ukryte, przykładowo w kiełbasach, serach, orzechach, cieście, czekoladzie, sosach czy potrawach panierowanych. Należy zatem wybierać możliwie chude mięso, uboga w tłuszcz kiełbasę czy sery. Również przy doborze olejów pamiętajmy o stosowaniu wysokiej jakości produktów z wysoką zawartością prostych i wielokrotnie nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nowoczesne metody gotowania umożliwiają zmniejszanie ilości tłuszczów potrzebnych do przyrządzania posiłków.

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 8.6/10 (10 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 3 votes)
Tłuszcze, 8.6 out of 10 based on 10 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , , , ,

4 komentarzy

  1. Andszem says:

    Szmalec i masło-to potęga!!!!!!A oleje są potrzebne na czarną godzinę-jak zabraknie szmalcu! Jedna butelka(1/2 litra) oleju słonecznikowego-wystarcza mi na cały rok (o ile nikt mi się do niego nie podłączy)!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 5.5/10 (2 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  2. Magdalena says:

    Przeraża mnie gdy ktoś chce stosować dietę beztłuszczową, myli ją z dieta która polega na ofdpowiednim przygotowywaniu potraw, a mianowice gotowaniu na parze a nie smażeniu. Tłuszcze są bardzo istotnym składnikiem, bez którego nasz organizm nie będzie funkcjonował prawidłowo. Ja uzupełniam swoją dietę regularnie w tłuszcze uzywając w swojej kuchni olejów zimno tłoczonych, bez nich nie wyobrażam sobie surówek, róznego rodzaju past czy sosów. Polecam

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Krysia says:

    Ja sięgam tylko po oleje roślinne, ale zwracam uwagę, żeby były tłoczone na zimno, nierafinowane i bezerukowe. Po diecie beztłuszczowej, gdzie z braku witaminy A totalnie zrzedły mi włosy i zniknęły długie pazury, wiem już jak ważne dla ładnego wyglądu i zdrowia jest zbilansowane jedzenie. Codziennie jem dwie łyżki oleju rzepakowo-lnianego golden-drop do sałatki i staram się unikać smażonych potraw. Odkryłam też ostatnio masło klarowane z mlekowity. Ale jakoś ciągle wolę je w domu sama robić. Niestety ryb nie lubię i mi nie wchodzą w żadnej właściwie poza śledziem postaci.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 4.0/10 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.