Nasze skuteczne propozycje na odchudzanie: twister - teraz tylko 34zł. Wykręć zgrabną figurę!

W jaki sposób uzupełnić niedobór magnezu


Składniki odżywcze | 1 08 2011

Magnez jest potrzebny setkom podstawowych funkcji m.in.: regulacji serca, ciśnienia krwi, pomaga w metabolizmie cukrów i tłuszczów, wspomaga układ nerwowy i zwalcza bezsenności wraz z niepokojem. Jeżeli brakuje magnezu wszystkie powyższe funkcje są zachwiane i należy uzupełnić jego niedobór. Przyjmowanie magnezu wiąże się jednak z pewnymi zasadami, bo nie sztuką jest przyjęcie magnezu, który zostanie od razu wydalony przez organizm.

Wskazówki dotyczące prawidłowego przyswajania magnezu:

  • Wybieraj suplementy diety zawierające chelatową formę magnezu, takie jak cytrynian magnezu, glicynian magnezu lub jabłczan magnezu. Są to związki nietoksyczne i najlepiej wchłaniane przez organizm.
  • Połącz magnez z wapniem. Najprostszym sposobem jest przyjęcie zrównoważonej dawki – 1:2 - pojedyncza dawka magnezu i podwójna dawka wapnia. Warto również zażyć witaminę C, która pozwala lepiej przyswoić magnez.
  • Magnez wchłaniany jest również przez skórę, dlatego od czasu do czasu zalecane są kąpiele z dodatkiem siarczanu magnezu
  • Zmniejsz lub wyeliminuj spożycie napojów gazowanych. Ich wysoki poziom fosforanów powoduje szybsze wydalanie magnezu z organizmu.
  • Spożywanie posiłków bogatych w tłuszcze powoduje szybsze wydalanie tego pierwiastka z organizmu.
  • Uważaj na nadmierne spożycie witaminy D, która „oczyszcza” organizm z magnezu.
  • Zmniejsz lub wyeliminuj spożywanie alkoholu, powodującego utratę magnezu.
  • Ogranicz spożywanie produktów bogatych w kwas szczawiowy. Są to migdały, mango, kakao, rabarbar i szpinak. Mogą one powodować zmniejszone wchłanianie magnezu.
  • Zmniejsz lub wyeliminuj spożycie białek pochodzenia zwierzęcego. Przyjmowanie ich w dużych ilościach może prowadzić do gorszego wchłaniania magnezu.
  • Żywność o wysokiej zawartości magnezu to brązowy ryż, ryby, banany, tofu, melasa, owoce morza i awokado.
  • Zalecana dawka magnezu to 350 do 750 mg na dobę.
  • Witamina B-6 zwiększa ilość wchłanianego magnezu przez komórki. Wysokie dawki witaminy B-6 mogą być jednak szkodliwe.
  • Jeśli przyjmujesz leki na receptę skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą przed rozpoczęciem przyjmowania suplementów uzupełniających niedobór magnezu.
  • Przekraczanie dziennej dawki 750 mg magnezu może wywoływać biegunki lub senności.
  • Skonsultuj suplementację magnezu z lekarzem jeśli cierpisz na choroby nerek.
  • Unikaj dużych ilości środków przeczyszczających lub leków zobojętniających wchłanianie magnezu.
VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 7.5/10 (57 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 9 votes)
W jaki sposób uzupełnić niedobór magnezu, 7.5 out of 10 based on 57 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , ,

11 komentarzy

  1. irek says:

    Magnezu nie należy przyjmować razem z wapniem!!! Ta wpadka stawia pod wielkim znakiem zapytania wartość merytoryczną całego serwisu

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 8.2/10 (9 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 9 votes)
    • brunettka22 says:

      aby proporcje magnezu i wapnia były odpowiednie najlepiej wybrać preparat który ma i magnez i wapń, ja biorę calcium + magnez Gal, Ca Mg, bardzo dobrze się po nim czuję, śpię spokojnie i nie mam żadnych skurczy.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Oceń komentarz
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Kasia says:

    Hej Irek, mylisz się!
    Tak jak piszą w artykule proporcja powinna być 1:2. Pamiętaj, że nadmiar wapnia zmniejsza przyswajalność magnezu, jednak z drugiej strony brak magnezu zmniejsza przyswajalność wapnia. Magnez jest potrzebny do przyswajania wapnia w kosciach i tyle.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 6.0/10 (4 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 5 votes)
    • Ania says:

      Kasia, Irek ma sporo racji. Magnez i wapń utrudniają wchłanianie siebie nawzajem. Dlatego owszem, razem z magnezem trzeba przyjmować wapń ale NIE JEDNOCZEŚNIE! Np wapń należy brać ok 3 godz. później. Poza tym, może i kwas szczawiowy utrudnia wchłanianie magnezu, ale akurat kakao jest doskonałym źródłem magnezu, ma aż 420mg magnezu w 100g. I na koniec, w artykule podano: żywność o wysokiej zawartości magnezu to brązowy ryż, ryby, banany, tofu, melasa, owoce morza i awokado. Zapomnieliście o pestkach dyni, które mają najwięcej magnezu, bo aż 540mg (w 100g), otrębach pszennych 490mg i zarodkach pszennych 314mg. Dla przykładu, polecane migdały mają raptem 270mg (w 100g). Dobrym źródłem są też kasza gryczana (218mg) i soja (216mg).

      VA:F [1.9.22_1171]
      Oceń komentarz
      Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 2 votes)
  3. Krystian says:

    Co jakiś czas robię sobie kurację uzupełniającą poziom magnezu, zwłąszcza gdy zaczynam wyraźnie odczuwać niedobór (poddenerowanie, nerwowośc, drżenie powiek, rozkojarzenie itt). Najlepszym ze wszystkich suplementów jakie stosowałem jest MAGSOLVIT B6.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 1.0/10 (4 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -9 (from 9 votes)
  4. julka says:

    Uwielbiam ryby i przynajmniej dwa razy w tygodniu jadam łososia, bądź makrelę, zastępuję słodycze gorzką czekoladą lub pije kakao…a mimo tego doskwierają mi czasami skurcze mięśni w łydkach, często jestem rozdrażniona i podenerwowana…jakiś czas temu usłyszałam o nowej Ustroniance z dodatkową ilością magnezu i postanowiłam spróbować, bo zawsze lubiłam tę markę. Muszę przyznać, że woda jest naprawdę smaczna, mile zaskoczyła mnie też cena ( ok. 2 zł za 1,5 l). Stanowi świetne wspomaganie diety, naprawdę polecam :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 3.3/10 (4 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -2 (from 4 votes)
    • Marta says:

      Ja też własnie ostatnio się natknęłam w sklepie na ustroniankę z magnezem i powiem że jest rewelacyjna. Często ją piję na treningach. Ta woda trafiła do mojej diety na stałe.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Oceń komentarz
      Rating: 1.0/10 (2 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    • Riki says:

      skurcze często wynikają ze zbyt małego nawodnienia organizmu – jedna z najczęstrzych przyczyn wsporcie.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Oceń komentarz
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  5. marysia says:

    O, ciekawe. Też słyszałam o tej wodzie, jeszcze chyba jest jakaś specjalna ustronianka z jodem dla kobiet w ciąży? czytałam na forach, wiele kobitek ją zachwala. jesteś zadowolona z tej z magnezem? powiedz coś więcej :) ja powinnam uzupełniać magnez, ale ciągle zapominam łykać tabletki ;/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 6.0/10 (4 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  6. Tomek Nawrot says:

    Marto, przyswajalność pierwiastków z wody wynosi 7-8%. Dla człowieka nigdy źródłem pierwiastków nie była woda. Przed nastaniem ery przemysłowej pił ją z wód powierzchniowych i gruntowych, a te zawierają małe ilości pierwiastków. Źródłem ich dla człowieka zawsze było pozywienie roślinne. W nich to pierwiastki znajdują się w związkach organicznych w postaci chelatów i z nich to organizm bardzo dobrze przyswaja pierwiastki.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  7. Kazik wiecie skąd says:

    Można do wody lub jakiegokolwiek ulubionego napoju dodawać czysty magnez (chlorek magnezu sześciowodny ) i cieszyć się tym pierwiastkiem cały dzień popijając ulubione napoje.
    Nie zaszkodzi dodać witaminę C.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.