Sezon na warzywa – podstawowe porady i wskazówki


Warzywa | 31 10 2009

Tajemnicą różnokolorowej palety warzyw jest ich sezonowy czas dojrzewania. Obok wielu witamin, składników mineralnych oraz drugorzędnych składników roślinnych, warzywa posiadają właściwości chroniące organizm ludzki przed rakiem. Ze względu na ich pozytywny wpływ na zdrowie, powinny być spożywane możliwie często oraz możliwie świeżo.

Warzywa są najważniejszym dostawcą witamin oraz składników mineralnych. Szczególnie czerwone warzywa, takie jak marchew, pomidor czy papryka zawierają bardzo dużo beta karotenu, przy pomocy którego organizm może produkować witaminę A, która odpowiedzialna jest za prawidłowe funkcje wzrokowe. Oprócz tego beta karoten chroni przed działaniem wolnych rodników, czyli przed przedwczesnym starzeniem skóry.

Eksperci żywieniowi podkreślają, że szczególnie warzywa o intensywnym smaku i zapachu posiadają najkorzystniejszy wpływ na zdrowie. To właśnie one zawierają największe stężenie drugorzędnych składników roślinnych, zmniejszających ryzyko zachorowań na choroby serca czy układu krążenia. Świeże, intensywnie pachnące warzywa są szczególnie dobre na wzmocnienie układu odpornościowego unieszkodliwiając niekorzystne dla zdrowia bakterie. Szczególnie wysokie stężenie drugorzędnych składników roślinnych zawarte jest w pomidorach, szczypiorze, selerze, papryce czy czerwonej cebuli.

Jak przechowywać warzywa?

Generalnie można przechowywać warzywa od 2 do 3 dni bez znacznej utraty zawartych w nich witamin. Warzywa przechowywane w lodówce, powinno się trzymać w dolnych pojemnikach przeznaczonych dla warzyw i owoców ze względu odpowiednią temperaturę utrzymującą warzywa w możliwie długiej świeżości. Nieprawidłowo przechowywane warzywa mogą szybciej ulec zepsuciu, stracić swój smak lub witaminy. Jeżeli warzywa są przechowywane w za niskiej temperaturze mogą zmarznąć, co spowoduje utratę ich substancji smakowych. Warzywa przechowywane w za wysokich temperaturach szybciej wysychają co również wpływa na ich jakość oraz smak.

Ze względu na gazy wydzielane przez warzywa podczas dojrzewania, powinno się je przechowywać oddzielnie, np. w workach foliowych z małymi otworami, aby uniknąć skraplania się wewnątrz worka.

Warzywa takie jak cebula i czosnek należy przechowywać w temperaturze pokojowej. Trzymane w lodówce, psują się dużo szybciej.

Jak zamrażać warzywa?

Osoby rzadko odwiedzające supermarkety, mogą zamrażać warzywa aby w każdej chwili mieć dostęp do świeżych witamin. Do zamrażania nadają się przede wszystkim warzywa o twardej konsystencji. Warzywa obfite w wodę, takie jak ogórki, cukinia czy sałata nie powinny być zamrażane, gdyż po rozmrożeniu są zbyt maziste.

Do zamrażania powinno wybierać się świeże warzywa. Przed zamrożeniem należy je dokładnie umyć, pokroić a następnie przez 1 do 2 minut sparzyć w gotującej się wodzie. Tak przygotowane warzywa należy ułożyć na talerzu lub blasze wkładając je później do zamrażarki. Po około 12 godzinach, tak zamrożone warzywa można przełożyć do pojemników plastikowych, w których będą przechowywane. Taki sposób zamrażania pomoże przechować warzywa wraz z ich cennymi wartościami odżywczymi przy zachowaniu odpowiedniego kształtu i formy.

Jak myć warzywa?

Aby zachować zawarte w warzywach składniki mineralne oraz witaminy, należy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami.

  • W pierwszej kolejności powinno się pod bieżącą wodą usunąć resztki ziemi.
  • Warzywa myć jeszcze niepokrojone, gdyż w miejscach nacięć pod wpływem mycia, może dojść do niepożądanego wypłukiwania cennych składników odżywczych.
  • Warzywa nie namaczać zbyt długo, najlepiej umyć je dokładnie pod bieżącą wodą lub w misce, gdyż istnieje ryzyko wypłukania zawartych w nich witamin.
VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 5.5/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Sezon na warzywa - podstawowe porady i wskazówki, 5.5 out of 10 based on 2 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , ,

1 komentarz

  1. zdrowy says:

    heh, troche spro zachodu z tym mrozeniem. U mnie nie wchodzi w gre tak opcja. Jem duzo warzyw, ale nigdy ich nie mrozilem. W sklepach zawsze coś się znajdzie swieżego.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.