Warzywa i zioła chronią przed rakiem
Warzywa | 31 10 2009
Dr. Ritva Butrum, przewodnicząca amerykańskiego instytutu zajmującego się badaniami nad rakiem (AICR) zaznacza, że świadomość działania związków roślinnych zawartych w warzywach i owocach coraz częściej trafia do społeczeństwa, lecz wciąż mało uwagi poświęcanej jest świeżym ziołom, warzywom oraz ich właściwościom leczniczym.
I tak np. zawarty w kolendrze koriandrol działa zapobiegawczo przeciw rakowi piersi oraz płuc. Rozmaryn wraz z zawartym w nim w wysokim stężeniu karnozolem również posiada właściwości hamujące powstawanie raka piersi a także raka skóry czy raka płuc. Także substancje zawarte w mięcie mają mieć właściwości blokujące powstawanie raka piersi, działając także pomniejszająco na istniejące już tumory.
W prowadzonym przez dziesięć lat badaniu na Uniwersytecie w Kitakyushu w Japonii, naukowcy dowiedli, że osoby obficie spożywające zielone i żółte warzywa mają o 60% mniejsze szanse ulec rakowi żołądka, niż osoby spożywające warzywa sporadycznie.
Opublikowane w brytyjskim Journal of Cancer wyniki badań naukowych wskazują przede wszystkim karotynoidy oraz chlorofil, substancje występujące w dużych ilościach w czerwonych, żółtych i zielonych warzywach, jako te, które mają największy wpływ ochronny na zdrowie ludzkie.
Wnioski wyciągnięte z przeprowadzonych badań skłoniły władze Japonii do zapoczątkowania kampanii promującej częste spożywanie warzyw. Inicjatywa ta szybko została również podjęta przez władze Stanów zjednoczonych, trafiając również do Europy pod hasłem “5 a day for better health” – “5 razy dziennie dla lepszego zdrowia”.

dobre, trzeba jeść.