Jak radzić sobie z bólem pleców?


Wellness | 5 09 2011

W toku ewolucji człowiek przyjął wyprostowaną postawę, co było bezpośrednio związane z dużym obciążeniem dla kręgosłupa oraz pleców. Codziennie spędzamy wiele godzin siedząc za biurkiem, jadąc samochodem czy leżąc na kanapie przed telewizorem. Wbrew takowemu pozornemu “wypoczynkowi” to właśnie ruch i wysiłek fizyczny przynosi naszym plecom ulgę oraz ukojenie.

Bóle pleców oraz bóle kręgosłupa należą do chorób cywilizacyjnych naszych czasów. Szacuje się, że ok. 2/3 społeczeństwa zmaga się z tego typu dolegliwościami, niestety niewielu z nas zdaje sobie sprawę jak sobie z nimi radzić.

Gimnastyka kluczem

Kręgosłup to bardzo skomplikowany organ ruchu o złożonej strukturze stawowej, który potrzebuje odpowiedniej ilości ruchu aby pozostać w dobrej kondycji. Niejednokrotnie zdany jest na muskulaturę korpusu oraz mięśnie brzucha, które odciążają kręgosłup dając potrzebne mu wsparcie. Wytrenowany, regularnie ćwiczony i umięśniony organizm nie powinien cierpieć na dolegliwości kręgosłupa czy pleców.

Wyjątkowo ważnym elementem profilaktycznym jest gimnastyka kręgosłupa, która w ostatnich latach zeszła na drugi plan ustępując treningowi siłowemu. Prawidłowe i regularne rozciąganie i gimnastykowanie pleców jest równie ważne jak sam ruch i wysiłek fizyczny.

Oto dwa bardzo proste ćwiczenia, których regularne wykonywanie przynosi ulgę oraz prawidłowe rozciągnięcie pleców i kręgosłupa:

1.  Stań w lekkim rozkroku z wyprostowanymi rękami trzymanymi nad głową. Złap jedną dłonią przegub nadgarstka drugiej ręki i wykonuj w tej pozycji lekkie skłony w bok. Czując lekkie napięcie mięśni utrzymaj taką pozycję przez ok. 10 sekund po czym zmień stronę.

2. Połóż się na plecach twardej, prostej powierzchni, ważne aby głowa spoczywała na płasko. Ugnij jedną nogę w kolanie, po czym chwyć ją i przyciągnij do korpusu, tak aby cześć udowa dotykała klatki piersiowej. Podczas tego ćwiczenia druga noga leży wyprostowana na ziemi a głowa spoczywa na płasko. Pamiętaj o delikatnym i stopniowym zwiększaniu siły docisku aby niczego nie naderwać. Ćwiczenie to jest bardzo łatwe i niezwykle skuteczne. Zalecane jest przez specjalistów w celu rozciągnięcia dolnych części kręgosłupa.

Każdego dnia!

Oprócz ćwiczeń rozciągających zaleca się zdrową porcję ruchu wplecioną w przebieg dnia. Spędzając niejednokrotnie 8 godzin za biurkiem lub w samochodzie, zróbmy sobie przerwę w postaci krótkiego spaceru lub kilku skłonów. Windę zastąpmy żwawym pokonaniem schodów a krótką przejażdżkę samochodem szybkim spacerem.

W miarę możliwości chodźmy boso, gdyż w ten sposób kręgosłup pracuje najlepiej. Przenośmy ciężar ciała na palce, również podczas stania, pamiętając o lekkim ugięciu nóg w kolanach. W ten sposób odciążamy dolne części kręgosłupa i pleców. Mięśnie oraz ścięgna stóp są niezwykle silne, jednak niewielu z nas o tym wie. Prawidłowe stanie i chodzenie z uwzględnieniem prawidłowego stawiania stopy oraz przenoszenia ciężaru ciała nie dla wszystkich jest takie oczywiste.

Jako, że co każde dziesięć lat czas gimnastyki oraz ruchu jaki poświęcamy plecom powinien być podwajany, powinniśmy uczyć się jak aktywnie wykorzystywać nasz czas. Czy jest to tenis stołowy, squash czy też tenis ziemny, czy mecz piłki nożnej czy koszykówki, czy nordic walking czy zwykły jogging. Nie zapominajmy również o pływaniu, które jest świetną formą ruchu dla każdej grupy wiekowej! Za każdą formę aktywności sportowej nasz kręgosłup i plecy będą nam niezmiernie wdzięczne!

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 8.3/10 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Jak radzić sobie z bólem pleców?, 8.3 out of 10 based on 4 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , , ,

7 komentarzy

  1. aga says:

    prawda jest taka, że jeśli boli, to trzeba iść na konsultacje do ortopedy i później na rehabilitacje. Samemu można sobie jedynie zaszkodzić.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 1.0/10 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  2. Kasia says:

    A mnie akurat pomogła sól bocheńska Salco, nie tylko na ból pleców ale także na kolana bo po bieganiu miałam takie przeszywające mrowienie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  3. Marek says:

    U mnie świetnie sprawdziła się piłka do aktywnego siedzenia Actimed, nie sądziłem, że tak mi wzmocni kręgosłup i mięśnie a przy okazji uśmierzy ból.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  4. Ania says:

    Hej, mi także z pomocą przyszła sól bocheńska z tym, że ja w ciąży miałam okropny ból krzyża.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  5. Dara says:

    Nie ma co na własną rękę próbować się leczyć. Ewentualnie doświadczony fizjoterapeuta może doradzić jak sobie radzić kiedy boli ale na pierwszym miejscu to chyba ortopeda albo neurolog.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Aneta says:

    Każdego dnia staram się ruszać, cwiczyć pilates ale też korzystać z łożka HotStone, które udało mi się kupić. Dzięki niemu mogę pozwolić sobie na rozluźniający masaż, ale i walkę z bólem. Mojej córce pomaga w walce z migreną. Dodatkowo ciepło które wytwarza jest niezwykle przyjemne!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  7. batja says:

    Plecy mi dość często dokuczają, zwłaszcza po źle przespanej nocy, ale wtedy naklejam sobie rano plaster pyralginy i całkiem szybko ból przechodzi

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.