Bakłażan – piękny i zdrowy!


Zdrowe odżywianie | 27 09 2011

Bakłażan pierwotnie wywodzi się z Chin oraz Indii gdzie uprawiany jest już od prawie 4000 lat. Do Europy trafił za sprawą handlarzy z krajów arabskich.

Wśród innych warzyw bakłażan prezentuje się niebywale atrakcyjnie, wręcz zjawiskowo. Wyrazisty kolor ciemnego fioletu oraz opływowy kształt czynią z niego obiekt estetycznej fascynacji.

Niskokaloryczny i odżywczy

Ze względu na niewielką zawartość solaniny, bakłażan nie powinien być spożywany na surowo bądź gdy jest niedojrzały. Solanina staje się nieszkodliwa po usmażeniu, ugotowaniu bądź upieczeniu bakłażana. Między innymi z tego względu bakłażan nie nadaje się do surówek.

Mimo to bakłażan staje się coraz popularniejszy w kuchni polskiej z powodu ogromu substancji odżywczych oraz niewielkiej ilość kalorii w nim zawartych.

  • Ze względu na gorzkawe substancje smakowe, bakłażan posiada właściwości rozluźniające oraz rozkurczowe.
  • Bakłażany zawierają spore ilości rozpuszczalnego błonnika, dzięki któremu organizm oczyszczany jest ze złego cholesterolu.
  • Bioaktywne substancje roślinne – terpeny – łagodzą stany zapalne oraz chronią przed wolnymi rodnikami zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia raka.
  • Bakłażany zawierają sporo witamin: witamina B1 działająca korzystnie na układ nerwowy, witamina B2 wzmacniająca skórę i włosy, kwas foliowy korzystnie wpływający na krwinki czerwone oraz dużo witaminy C.
  • Cenne dla zdrowia pierwiastki takie jak magnez, wapń, żelazo, fosfor czy potas znajdziemy właśnie w bakłażanie.

Bakłażany chętnie używane są w kuchni śródziemnomorskiej ale komponują się równie dobrze w kuchni azjatyckiej.

Bakłażany mogą być przechowywane w lodówce ok. 6 dni. W zamrażalniku można je przechowywać nawet 7 miesięcy, do tego najlepiej pokroić je wcześniej w plastry.

Bakłażanów nie powinno się kłaść w pobliżu owoców lub warzyw wydzielających etylen (gazowy hormon roślinny) np. jabłek czy pomidorów, gdyż przyspiesza to psucie się bakłażana.

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 8.2/10 (28 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 7 votes)
Bakłażan - piękny i zdrowy!, 8.2 out of 10 based on 28 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , , , , , , , , , ,

4 komentarzy

  1. Daga says:

    Pokrojone na plastry bakłażany,trzeba posypać grubo solą na ok.30 min a potem umyć i osuszyć.Bakłażany zawierają gorycz,która potrafi zepsuć najlepsze danie.Kiedy przyrządzamy je w całości ,po prostu moczymy je w mocno osolonej wodzie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Bozena says:

      Daga,piszesz co zrobic z baklazanem to moze masz jakies przepisy. probowalam cos znalezc w necie ale bez skutku.Pozdrawiam.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Oceń komentarz
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      • admin says:

        Witamy Bożeno, przepis na bakłażan znajdziesz również u nas na Facebooku, jedna z naszych fanek odpowiedziała na twój komentarz. Tak więc zapraszamy: “http://www.facebook.com/#!/pages/Apetyt-na-zdrowie/136083479799376″

        VN:F [1.9.22_1171]
        Oceń komentarz
        Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
  2. don dżonson says:

    z bakłażanów między innymi robi się wspaniały ajvar

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 5.0/10 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.