Nasze skuteczne propozycje na odchudzanie: twister - teraz tylko 34zł. Wykręć zgrabną figurę!

Jak w naturalny sposób uzupełnić niedobór żelaza?


Zdrowe odżywianie | 12 09 2011

Niedobór żelaza w organizmie sprawia, że czujemy się zmęczeni, ospali, jesteśmy w złej kondycji oraz bardziej podatni na infekcje. Niedobór żelaza często prowadzi do niebezpiecznej dla zdrowia anemii.

Żelazo występuje w żywności w dwóch postaciach, jako:

  • żelazo hemowe – łatwo przyswajalne, występuje w czerwonym mięsie, rybach i drobiu;
  • żelazo niehemowe – nie jest tak łatwo wchłaniane, występuje w ziarnach, warzywach, orzechach i jajkach.

Oto kilka cennych wskazówek jak zapobiec niedoborowi żelaza:

  1. Jedz chude czerwone mięso oraz wątróbkę. 100 g wołowiny zawiera ok. 3 mg żelaza a 100 g wątróbki aż 25 mg!
  2. Jedz bogate w żelazo płatki śniadaniowe – niektóre zawierają do 18 mg żelaza na 100 g, warto sprawdzać etykiety opakowań.
  3. Spożywaj małże czy ostrygi. ¾ filiżanki owoców morza zawiera 3 mg łatwo przyswajalnego żelaza.
  4. Jedz warzywa, bogate w żelazo: pieczony ziemniak zawiera 4 mg żelaza, pęczek szpinaku 9 mg, filiżanka grochu zawiera 12,5 mg, filiżanka fasoli ma 15 mg a soi 9 mg.
  5. Używaj melasa (gęsty syrop bogaty w żelazo niehemowe) - do pieczenia, do koktajli czy napojów.
  6. Nie łącz herbaty z produktami bogatymi w żelazo. Taniny w herbacie mogą hamować wchłanianie żelaza w organizmie nawet o 70%. Kawa ma taki sam efekt, zmniejszając wchłanianie żelaza nawet o 40%.
  7. Jedz produkty bogate w witaminę C oraz wapń, poprawiają one przyswajanie żelaza.
  8. Jedząc czerwone mięso połączone z warzywami, zwiększamy wchłanianie żelaza nawet o 400%!
  9. Zalecana dzienna dawka żelaza dla mężczyzn powyżej 18 lat wynosi 8 mg. Dla kobiet jest to 18 mg, aż do 51 roku życia, później spada do 8 mg. W przypadku wegetarian zapotrzebowanie w żelazo wynosi odpowiednio dla mężczyzn i kobiet 14 mg oraz 33 mg.
  10. Generalnie nie występuje niebezpieczeństwo związane z przedawkowaniem żelaza. Znane są jednak przypadki uszkodzenia wątroby, które miały związek z wyjątkowo dużym zmagazynowaniem żelaza w organizmie.
VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 8.6/10 (55 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 5 votes)
Jak w naturalny sposób uzupełnić niedobór żelaza?, 8.6 out of 10 based on 55 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , , , , ,

8 komentarzy

  1. lusia says:

    Witam.
    Uzupelniam niedobór zelaza dieta, ale chciałabym pobrac troche jakis dobry suplement diety, czy polecici jakis dobry srodek??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • kaa says:

      Wszystkie suplementy z żelazem hemowym są dobre. Musisz jednak zwrócić uwagę właśnie na to żelazo w postaci hemowej, bo lepiej działa i jest lepiej tolerowane :)

      VA:F [1.9.22_1171]
      Oceń komentarz
      Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  2. wiktorr says:

    moja siostra przyjmowała chelaferr forte

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  3. Agnieszka says:

    polecam Olimp wlasnie żelazo chelatotwe ChelaFerr bardzo dobre żelazo, tez stosowałam i widziałam efekty juz po kilku kapsułkach. Dodatkowo w skladzie masz wit.C kwas foliowy i wit.B ktore poprawiaja wchlanianie żelaza:)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Kinga says:

    Poza olimpem Chelaferr z witamina C i kwasem foliowym dobre są też: Biofer jest chyba normalny i forte z kwasem foliowym oraz starsze ael moim zdaniem dobre bo łykałam: Ascofer (z wit C), Hemofer (z Kw. foliowym). Jezeli ktoś je mięso to niepolecam suplementacji bez potrzeby, żelazo nalezy do mikroelementów które kumulują się w wątrobie, mozna np łykać w czasie miesiączki raz w miesiącu przez pare dni zazwyczaj w zupelnosci wystacza

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Kasia says:

    Ja też biorę Biofer. Nie mam po nim żadnych nieptrzyjemnych objawów, które zwykle miałam przy innych suplementach. Ani mdłości, ani zaparć, ani biegunek :) więc polecam bo jest ok z tego tez powodu, ze ma zelazo pochodzenia zwierzęcego, które lepiej się wchłania niż żelazo pochodzenia roślinnego, więc mam nadzieję, ze szybko poprawię wyniki

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Kaja says:

    Ja biorę Biofer. Chyba jeden z lepszych suplementów na rynku, ponieważ oprócz żelaza niehemowego – pochodzenia roślinnego, w swoim składzie ma również żelazo hemowe -pochodzenia zwierzecego, a jak wiadomo taka forma żelaza lepiej się wchłania, więć generalnie przy wyborze suplementów, należy zwracać uwagę na to, żeby w tableteczkach była ukryta ta ” sproszowana hemoglobinka “

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  7. Kinga says:

    żelazo nie jest łatwym pierwiastkiem, jesli chodzi o jego wchłanianie, niestety, więc jesli chodzi o uzupełnianie deficytu, jesli taki nam się zdarzy w naturalny sposób, nie jest to takie proste. Bez watpienia dużo lepiej wchłania się żelazo zawarte w produktach pochodzenia zwierzecego / mięsko, watróbka, ryby/, niż z produktów pochodzenia roślinnego / fasola, buraczki / i taka sama zasada obowiązuje jesli chodzi o suplementy. Trzeba wybierać takie, które w swoim składzie mają żelazo hemowe, czyli pochodzenia zwierzęcego.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.