Nasze skuteczne propozycje na odchudzanie: twister - teraz tylko 34zł. Wykręć zgrabną figurę!

Quinoa – najlepsze źródło białka pochodzenia roślinnego


Zdrowe odżywianie | 9 01 2012

Quinoa zawiera 9 esencjonalnych aminokwasów, mnóstwo witamin i minerałów, nie zawiera glutenu, chroni przed rakiem a do tego jest bardzo smaczna i prosta w przygotowaniu!

Quinoa jest również znana jako komosa ryżowa i pochodzi z Ameryki Południowej (Ekwador, Peru, Boliwia), gdzie jest znana i uprawiana od ponad 6000 lat. Quinoa osiąga wysokość 2 metrów i jest wyjątkowo odporna na trudne warunki środowiskowe.

Choć komosa ryżowa nie należy do rodziny zbóż (zalicza się ją do tzw. pseudozbóż, ze względu na wysoką zawartość skrobi) to starożytni Inkowie nazywali ją matką zbóż doceniając tym samym jej cudowne właściwości odżywcze.

Ze względu na ogromne spektrum swych zalet, zaleca się wkomponowanie komosy ryżowej w codzienną dietę. Bogactwo zawartego w niej białka jest szczególnie zalecane wegetarianom i weganom narażonym na niedobór białka.

Naturalne źródło zdrowia

Quinoa jest prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów:

  • Zawiera więcej wapnia niż mleko.
  • Dostarcza 2 razy więcej żelaza i witaminy E niż pszenica.
  • Jest bogata w mangan i miedź. Oba minerały aktywują produkcję enzymu odpowiedzialnego za procesy antyoksydacyjne chroniące przed wolnymi rodnikami.
  • Jest doskonałym źródłem magnezu (70% więcej niż żyto)
  • Obecność manganu wpływa na skuteczne spożytkowanie węglowodanów. Mangan działa też korzystnie na regenerację i zdrowie kości.
  • Ponadto quinoa jest bogata w witaminy z grupy B, fosfor, potas, cynk i błonnik.
  • Zawiera wyjątkowy aminokwas lysinę, chroniący przed rakiem.
  • Nie zawiera glutenu, dlatego idealnie nadaje się dla osób nietolerujących produktów zbożowych.

Quinoa w kuchni.

Komosa ryżowa może być serwowana podobnie jak ryż, makaron czy ziemniaki, niektórzy prażą ją dodając do muesli lub sałatek.

Za każdym razem jednak należy ją dokładnie opłukać pod bieżącą wodą, ze względu na saponiny znajdujące się na jej powierzchni.

Najpopularniejszym sposobem podawania komosy ryżowej jest gotowanie w podwójnej ilości wody przez 10 minut na niskim ogniu. Po zdjęciu z ognia, odstawić na kolejne 10 minut trzymając pod przykryciem.

Ugotowana quinoa doskonale smakuje z masłem lub olejem z siemienia lnianego i szczyptą soli. Doskonale łączy się z orzechami, ziołami i warzywami oraz jako dodatek do zup.

Przygotowanie komosy ryżowej jest niezwykle proste a dania z niej są lekkie i sycące.

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 9.0/10 (32 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +8 (from 8 votes)
Quinoa – najlepsze źródło białka pochodzenia roślinnego, 9.0 out of 10 based on 32 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.