Odpowiednie tłuszcze dla serca i układu krążenia


Oleje, Oliwa z oliwek, Zdrowe serce | 31 10 2009

Wyróżniamy nasycone, proste nienasycone oraz wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe typu omega-3 i omega-6. Każdy z tych kwasów posiada szczególne działanie na nasze serce oraz układ krążenia. Generalnie powinno się unikać nasyconych kwasów tłuszczowych – mających negatywny wpływ na nasze zdrowie – na rzecz prostych i wielokrotnie nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Nasycone kwasy tłuszczowe zwiększają stężenie elementów morfotycznych we krwi, co z reguły prowadzi do blokowania naczyń krwionośnych. W ten sposób ścianki tętnicze ulegają stwardnieniu, co z reguły skutkuje nadciśnieniem. Spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych znacznie wpływa na poziom cholesterolu we krwi. Nieświadome spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych jest jedną z głównych przyczyn występowania chorób serca i układu krążenia, takich jak zawał serca czy wylew. Nasycone kwasy tłuszczowe pochodzenia zwierzęcego, występujące między innymi w mięsie, kiełbasie, serach, maśle, smalcu czy żółtku jajka są równie szkodliwe jak nasycone kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego, jak np. tłuszcz kokosowy oraz wszelkie chemicznie utwardzane tłuszcze roślinne występujące w ubogich w błonnik a bogatych w węglowodany i tłuszcze produktach jak, ciastka, czekolady, lody czy batony.

Nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają korzystnie na budowę ścianek tętnic, sprawiając, że są one gładkie i elastyczne. Nienasycone kwasy tłuszczowe są preferowane dla uzyskiwania energii w celu utrzymania funkcji życiowych organizmu. Szczególnie zalecane są kwasy tłuszczowe omega-3, zawarte w dużym stopniu w makreli, łososiu, śledziu czy tuńczyku. Ich korzystny wpływ na układ krwionośny można zaobserwować na przykładzie Eskimosów, odżywiających się głownie rybami, wśród których choroby serca i układu krwionośnego są praktycznie nieznane. Odpowiednie zaopatrzenie w korzystne dla zdrowia tłuszcze, zapewnia dodatkowo spożywanie warzyw, produktów zbożowych oraz olei roślinnych. Dla zdrowia serca, szczególnie zalecany jest olej rzepakowy oraz oliwa z oliwek.

VN:F [1.9.22_1171]
Na ile gwiazdek oceniasz ten artykuł?
Rating: 7.6/10 (15 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Odpowiednie tłuszcze dla serca i układu krążenia, 7.6 out of 10 based on 15 ratings

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O:

Tagi: , , , , , , , ,

2 komentarzy

  1. marcia says:

    mielismy o tym ostatnio na biologii, problem w tym, ze te tluszcze szybko sie psuja. najlepiej jest jak je sie rybke od na swiezo od razu po zlowieniu i smacznie i zdrowo:):):) pozdrowionka dla 3 d z IX LO Sz-n!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. jaga556 says:

    witam, czytałam dość dużo w ostatnich miesiącach na temat zdrowego odżywiania się, zmieniłam w domu sporo rzeczy w naszej diecie i są to kwestie również tłuszczy, staramy się jeść więcej ryb, sałatki są z dodatkiem oliwy z oliwek, ale co jeszcze? kolejna kwestia dotyczy utrzymania takiego rodzaju nawyków żywieniowych. Problem polega na tym, iż chcemy wyjechać na wczasy połączone z rehabilitacją oraz z możliwością utrzymania powyższej diety, szukałam już możliwości, ale chętnie posiłkowałabym się jakimiś wskazówkami od czytelników? Czekam na propozycje, jakieś sanatoria, turnusy rehabilitacyjne, zabiegi na jesień, chętnie bym skorzystała, pozdrawiam i czekam!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Oceń komentarz
    Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

POLITYKA CIASTECZEK

W ramach naszej strony internetowej stosujemy pliki cookies i podobne technologie m.in. w celach statystycznych. Zmiany można wprowadzić w ustawieniach przeglądarki.

Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany dotychczasowych ustawień dotyczących cookies oznacza, że pliki będą zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów znajdą Państwo tutaj.